Maj måned 2018

Den 30 maj. Temperaturen havde været oppe på næsten 30 grader. Da vi havde spist til aften kørte jeg en tur på Agger Tange. Her var det da kun 25 grader. Jeg havde ikke set noget særligt og var på vej hjemad, da jeg ud af øjenkrogen så en brun fugl. Jeg vendte bilen og kørte et stykke forbi og vendte så igen. Nu kørte jeg meget forsigtigt op på siden af den. En Gøg. endda en rødbrun hun. Jeg fyrede bare løs.

Den 19. maj arrangerede BFN, DN og DOF Nordvestjylland tur til Hirsholmene. Ivan og jeg var bladt de 25 deltagere på turen. Det blev en stor oplevelse at komme over på den ø, som er yngleplads for en større koloni af både Splitterne og Tejst.

Vi var usædvanlige med vejret, som næsten er altafgørende for sådan en tur. Næsten helt stille om omkring 25 graders varme. Kunne man ønske sig mere. Vi blev sejlet over af båden "Klitgården", som er en restaureret træbåd med sejl. Vi sejlede dog for motor, da der ingen vind var. Heldigvis. Kl. 10,15 sejlede vi fra Frederikshavn. Og tilbage kl. 15.00. Sejltiden var tre kvarter.

Det gode skib "Klitgården"

Vi lægger til kaj.

Poul Hald Mortensen var guide og fortalte om øen, blomster og fuglene.

Strandskaderne lyttede med fra taget.

Syrenerne stod i blomst.

Stormmågerne havde reder alle vegne og gispede i varmen.

Selv på et væltet træ.

Tejsten er en fantastisk smuk lille alkefugl.

Og der var mange af dem.

Der arbejdes på næste generation.

Kirken var desværre lukket.

Der var trængsel i Splitternekolonien.

Hættemågerne havde det også varmt.

Sergentæble blomst.

Så gik det hjemad efter en dejlig dag.

Den 1. maj besøgte vi, sammen med Hans Henrik, Jonna og Tage som vi rejste sammen med på vores tur til Polen sidste år. Vi skiftes til at besøge hinanden og tage på en heldagstur. Det er en god tradition, som jeg håber vi kan holde fast ved. Denne gang spiste vi morgenmad hos Jonna og Tage i Aulum, og kørte derefter til Tipperne, som nu er åben for publikum. Derefter gik turen til Skjern enge og til sidst rundede vi Grønæltevej, for at kigge efter Pomeransfugle. Vi sluttede dagen hjemme hos Jonna og Tage, hvor vi spiste aftensmad. Vejret var, trods meteologernes trusler om regn, fint med lille smule sol.

Tippernes opsynsbolig.

Bramgæs

Skestorke

Dværgmåger

Rul ned på siden for at se ældre billeder og videoer.