Grønland 2008

Fra den 2. juli til 21. juli 2008

En længe næret drøm, om at besøge Grønland, skulle nu gå i opfyldelse. Lige fra barn, har dette været et ønske, og at det nu skulle blive virkelighed , var næsten ikke til at fatte. Alt var nu klar, og vi skulle flyve via Ålborg til København, og derfra til Søndre strømfjord. Her skulle vi være i fire dage, hvorefter vi, den 7. juli skulle flyve til Ilulissat. Den 9. juli skulle vi sejle til Rodebay og returnere til Ilulissat den 11.juli. Den 13. juli gik turen så til Disco øen, hvor vi havde booked os ind til den 16. juli. Allerede den 17. juli om morgenen skulle vi sejle til Eqi, hvor vi havde bestilt overnatning i hytte, tæt ved den kælvende isbræ. Den 18. juli var vi tilbage i Ilussat, hvor vi efter en enkelt overnatning fløj tilbage til Sdr. strømfjord. Den 21. juli fløj vi så til København og videre til Ålborg. Vi var i Thy kl. 23 om aftenen, efter 19 spændende dage på Grønland. En  tur med mange oplevelser og  lange,  lidt anstrengende vandreture, og cylelture i fjeldene. Vi havde tilbagelagt ca. 250 km på cykel og gåben de vi kom hjem.  På de følgende sider viser jeg et udsnit af de mange billeder, jeg tog undervejs.

Turen, som den var planlagt. Sdr. strømfjord, Jakobshavn, Rodebay, Jakobshavn, Diskoøen, Jakobshavn, Eqi, Jakobshavn og Sdr. strømfjord.

2. juli 2008.

For at være tæt på lufthavnen, tog vi en overnatning på Hotel Søparken i Åbybro fra den 2. til den 3. juli.

Vi var begge forventningsfulde og lidt rastløse, så aftenen blev brugt på en tur rundt om søen, hvor der ynglede Toppet Lappedykker.

3. juli 2008.

Efter et kort ophold i København lettede vi kl. 8.50 og satte kursen mod Kangerlussuaq.

Vi skulle være fremme kl. 9.30 grønlandsk tid.

Vi havde det meste af vejen klart vejr, og kunne da vi fløj over Island, nemt se de høje punkter.

I Sdr. strømfjord var det flot vejr. Sol og 20 til 25 grader.

Vi gav os med det samme til at studere naturen.

Her er det Salt ensian, som ikke er særlig almindelig på Grønland.

Laplandsværlingen, er en af Grønlands almindeligste fugle.

Den var dog ny for mig, og det passede mig perfekt, at kunne komme tæt på den, uden at den fløj.

Dette er hannen.

Den havde oven i købet tid til lidt fjerpleje.

Sdr. strømfjord er en lufthavnsby, grundlagt som base af det amerikanske luftvåben i 1941.

Nu bruges de røde barakker til vandrehjem. Old camp, hvor vi boede.

Endnu en Laplandsværling. Denne gang var det hunnen, som lod sig fotografere.

Ikke langt fra lufthavnen løber smeltevand, fra Russells Gletscheren, ud i fjorden.

Den 4. juli 2008.

Grønlans nationalblomst Storblomstret Gederams.

Grønlænderne kalder den for "lille pige".

En af de fugle jeg havde glædet mig meget til at se. Snespurven.

Her en flot han.

Odinshane. En lille spinkel vadefugl, som man ofte ser svømmende i de mindre søer.

Sugar loaf. 353 meter højt kejleformet fjeld.

Moskusokse. Desværre fik vi dem kun set på lang afstand.

En af de større søer vi passerede, da vi var på tur ind til indlandsisen.

I denne sø voksede en algeart, som lavede frugter på størrelse med store blommer.

Arktisk guldblomme.

Flyvrag fra 1968, hvor en pludselig isvinter overraskede fire engelske jagerfly..

De kunne ikke lande, men måtte lade sig skyde ud med katapult, og lade flyene styrte til jorden.. Alle fire piloter overlevede, men flyerne ligger der endnu, og vidner om, hvor farligt vejret kan være på Grønland.

Russells Gletscheren.

Polar-kæruld.

Indlandsisen.

Og selvfølgelig skulle vi fotograferes på isen,

Man følte sig med ét meget lille.

På tilbagevejen gjorde vi igen holdt ved Russells Gletscheren. Det var imponerende at se, hvor meget moræne af sten, grus, sand og silt den skuppede foran sig.

Næste side                                                      Tilbage til ture til udlandet                                                     Tilbage til forsiden